شرکت کاغذ های حرارتی نگاره تولید کننده انواع کاغذ حرارتی

رول حرارتی و مزایا و معایب آن

مزایا و معایب رول حرارتی چیست؟

انواع مختلف رول حرارتی

انواع مختلف رول حرارتی

شاید واژه‌ی «رول حرارتی» یا thermal roll paperبرایتان کمی نامأنوس باشد. اما اگر تعریف آن را بخوانید، متوجه خواهید شد که در زندگی روزمره، بارها و بارها از آن استفاده کرده‌اید! رول حرارتی همان کاغذهایی است که در پایان تراکنش‌ها، عابربانک‌ها (ATM) یا کارت‌خوان‌ها به شما ارائه می‌دهند. بله! احتمالاً الآن متوجه شده‌اید که روزانه، در کیف پولتان چقدر از این رسیدهای کاغذی انباشته است. برای تهیه هرنوع رول حرارتی به سایت نگاره کام اعتماد کنید.
رول حرارتی کاغذهایی هستند که (همان‌طور که از نامشان پیداست) به صورت رول شده به فروش می‌رسند. عرض این رول‌ها برحسب نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌کند، متفاوت است. مثلاً رول حرارتی در عابربانک عریض‌تر از دستگاه‌های کارت‌خوان است.
رول‌های حرارتی با کاغذهای معمولی فرق دارند. در واقع سطح رویه‌ی این کاغذها با مواد شیمیایی و رنگ پوشانده شده است. این مواد به حرارت حساس هستند و سبب می‌شوند تا با قرارگیری در معرض هد پرینترهای حرارتی، عمل چاپ روی آن‌ها انجام شود. این رول‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه‌ی مطلب با آن آشنا خواهید شد. مقاله مفصلی در ارتباط با خرید عمده کاغذ خرارتی برای شما تدارک دیده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

انواع رول‌های حرارتی

رول‌های حرارتی را برحسب عرضشان می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. به طور معمول، از سه گروه رول حرارتی یاد می‌شود. این سه گروه عبارتند از رول حرارتی ۵۴و57  رول حرارتی ۱۱۰ و رول حرارتی ۸۰ که به نام رول حرارتی ۸ سانتی هانسول نیز شناخته می‌شود. این رول‌ها در متراژهای متفاوتی به فروش می‌رسند.
هریک از این سه گروه یاد شده، کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال از رول حرارتی ۵۴، رول حرارتی کارت‌خوان است رول 57 مخصوص ترازوهای فروشگاهی که برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. رول حرارتی ۱۱۰ در آزمایشگاه‌هها و مصارف پزشکی (مثل نوار قلب) کاربرد دارد.
رول حرارتی هانسول کره نیز از برترین و باکیفیت‌ترین کاغذهای رولی حرارتی است. این کاغذها بدون پرز و کاملاً صاف هستند. به همین دلیل با قرارگیری در پرینترهای حرارتی، به هد دستگاه آسیبی وارد نمی‌کنند. ماندگاری متن چاپ شده نیز بر روی این نوع کاغذ بیش‌تر از انواع چینی و ایرانی آن است.
نوع دیگری از رول‌های حرارتی نیز وجود دارند که سطح رنگی دارند. این رول‌ها، تنوع رنگی خوبی دارند و می‌توانند یک ویژگی خاص برای فروشگاه یا سازمان یا فضای ارائه کننده‌ی آن قبض یا فیش به شمار آید. به عنوان مثال، یک فروشگاه لباس که فاکتور نهایی خرید را بر روی رول‌های صورتی رنگ چاپ می‌کند، یک ایده‌ی خاص و منحصربه‌فرد را به کار برده است. البته بسیاری از افراد نیز اعتقاد دارند که استفاده از رول حرارتی رنگی می‌تواند جلوی کلاهبرداری و سودجویی با چاپ رسیدهای تقلبی را بگیرد.

رول حرارتی لیبل

رول حرارتی برچسبی
رول حرارتی برچسبی

رول‌های حرارتی که به صورت لیبل یا برچسب ساخته می‌شوند نیز نوع دیگری از رول‌های حرارتی هستند. این رول‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا برچسب مورد نظرتان را بسازید و آن را چاپ کرده و استفاده کنید. برای کار با این رول‌های حرارتی لیبل، شما به پرینترهای حرارتی لیبل‌زن نیاز خواهید داشت.
کاربرد رول‌های حرارتی لیبل بیش‌تر در فروشگاه‌ها برای نمایش اطلاعات راجع به کالا است. به عنوان مثال، می‌توان روی لیبل‌ها قیمت کالا را درج کرد و در بسته‌بندی کالا نشان داد.

ویژگی‌های رول حرارتی

کاغذهایی که در رول‌های حرارتی به کار برده می‌شوند، از کاغذهای معمول متفاوت‌اند. مثلاً اگر ناخنتان را محکم روی این کاغذها بکشید، کاغذ لکه خواهد شد! نوشته‌های روی کاغذ، به مرور زمان محو و کم‌رنگ می‌شوند (البته انواعی از این کاغذها هستند که لایه‌ی محافظی در بخش رویه دارند و از محو شدن نوشته‌ها جلوگیری می‌کند.). حتی شاید برایتان جالب باشد که این کاغذها اگر در معرض گرما یا نور شدید قرار بگیرند، ‌تغییر رنگ خواهند داد.
در ادامه‌ی مطلب، ویژگی‌های کاغذهای رول حرارتی را به صورت مزایا و معایب آن بررسی کرده‌ایم. در پایان نیز چند نکته برای نگهداری این کاغذها ذکر کرده‌ایم که رعایت آن، برخی از معایب را از بین می‌برد.

مزایای رول حرارتی

سرعت بالاتر چاپ

  • سرعت چاپ بر روی رول‌های حرارتی سریع‌تر است. بنابراین این کاغذ، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای پرینت گرفتن در جاهای پرتردد (عابربانک‌ها، کارت‌خوان و صدور فاکتور در فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و …) خواهد بود. لازم به ذکر است که بگوییم این رول‌ها، در دستگاه‌ها و پرینترهای حرارتی (که با عنوان «فیش پرینتر» نیز شناخته می‌شود) به کار برده می‌شوند. این دسته از پرینترها، سریع‌ترین نوع پرینت را ارائه می‌دهند. اساس کار پرینترهای حرارتی نیز بدین صورت است که از جوهر استفاده نمی‌کنند! این پرینترها، با حرارت هد دستگاه، روی کاغذ نقاط رنگی ایجاد خواهند کرد. این فرآیند در چند میلی‌ثانیه رخ خواهد داد. از آن‌جایی که در چاپگر حرارتی، جوهری در کار نیست، خروجی نیازی به خشک شدن ندارد و سریعاً قابل استفاده خواهد بود.

هزینه‌ی کم‌تر

  • هزینه‌ی کار با رول‌های حرارتی بسیار پایین‌تر است. چرا که چاپ روی رول‌های حرارتی نیازی به جوهر، کارتریج و دیگر بندوبساط پرینترهای معمول را ندارد. این موضوع نیز به همان فرآیند دستگاه‌های چاپگر حرارتی اشاره دارد که در بخش قبلی شرح دادیم. عدم نیاز به جوهر، یک خروجی تمیزتر و البته ارزان‌تر را ایجاد می‌کند. مسأله‌ی دیگری که در کاهش هزینه‌های کار با رول‌های حرارتی نقش دارد، این است که چاپگرهای حرارتی، سیستم ساده‌تری دارند. این امر هزینه‌های نگهداری و سرویس این چاپگرها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سایز کوچک‌تر

  • رول‌های حرارتی به دلیل سایز کوچکی که دارند، بیش‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند. پرینترهایی که با این رول‌ها کار می‌کنند، ابعاد کوچک‌تری دارند و در نتیجه به راحتی می‌توان آن‌ها را حمل کرد. این در حالی است که پرینترهایی که چاپ را با جوهر انجام می‌دهند، اغلب ابعاد بزرگ‌تری دارند و جابه‌جایی آن‌ها آسان نیست. به علاوه این‌که سایز کوچک این پرینترها، فضای کاری را شلوغ و دست و پا گیر نخواهد کرد. از سوی دیگر پرینت روی رول‌های حرارتی یک قبض یا رسید کوچکی را ارائه می‌دهد که خوشایندتر از پرینت روی کاغذهای بزرگ خواهد بود.

کیفیت بالاتر

  • تصاویر و متون چاپ شده روی رول‌های حرارتی، بسیار باکیفیت و تمیز هستند. دستگاه‌هایی که با جوهر سروکار دارند، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل تار شدن متن یا تصویر شوند که کیفیت خروجی را کاهش خواهند داد. این موضوع در برخی مکان‌ها مانند محیط‌های بیمارستانی، اهمیت خاصی دارد و ناواضح بودن اطلاعات سبب بروز مشکلات جدی خواهد شد.

کاربری بهتر

  • آخرین گزینه‌ای که می‌توان به عنوان مزیت رول حرارتی از آن یاد کرد، بی‌سروصدا بودن کار با آن است. برای هیچ ‌کس سروصدای مزاحم و شدید، خوشایند نیست. پرینترهای حرارتی هیچ صدایی ندارند! در واقع قطعه و چیزی در داخل این پرینترها جابه‌جا نمی‌شود که بخواهد سروصدا ایجاد کند. این امر یک تجربه‌ی لذت‌بخش چاپ را ایجاد کرده است.

معایب رول حرارتی

رول‌های حرارتی با وجود مزیت‌های زیادی که دارند، معایبی هم دارند که باید بدان‌ها توجه داشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین معایب این محصولات را ذکر کرده‌ایم.

  • امکان چاپ چندرنگ بر روی کاغذهای رول حرارتی وجود ندارد! چاپگرهای حرارتی تنها یک یا دو رنگ می‌توانند ایجاد کنند. رول‌های حرارتی اغلب اطلاعات را به رنگ‌های سیاه یا گاهی آبی و یا قرمز چاپ می‌کند. بنابراین این چاپگرها برای چاپ تصویر و نظیر آن مناسب نخواهند بود. بارکد، فیش، فاکتور، صورتحساب و جزئیات تراکنش برخی از مواردی است که برای چاپ روی کاغذهای حرارتی مناسب است.
  • کاغذهای رول حرارتی به گرما حساس‌اند. به عبارت بهتر، گرما می‌تواند سبب خراب شدن این کاغذها و ایجاد لک روی سطح آن شود. از سوی دیگر، نوشته‌ها و اطلاعات مندرج شده روی این کاغذها (بعد از چاپ) ماندگاری بالایی نخواهند داشت و به مرور کم‌رنگ می‌شوند. البته این موضوع با نگهداری صحیح برطرف خواهد شد.
  • باتوجه به حجم و ابعاد، کاغذهای رول حرارتی هزینه‌ی بالاتری دارند. این موضوع برای هزینه‌های مصرفی یک محیط، کمی نگران‌کننده خواهد بود.

چند توصیه‌ی مهم برای استفاده از رول‌های حرارتی

در این مطلب، مختصری درباره‌ی رول‌های حرارتی، ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. خوب است چند نکته در خصوص استفاده از آن بدانیم. این نکات، کمک می‌کند تا معایب این رول‌ها را کم‌تر تجربه کنید!
نگهداری رول‌های کاغذی حرارتی، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که از معایب آن می‌کاهد! همان‌طور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، این کاغذها به گرما حساس‌اند. بنابراین در فضای گرم و در معرض نور شدید و حرارت نباید نگهداری شوند. محیط‌هایی که امکان لمس و جابه‌جایی این کاغذها وجود دارد، نیز امکان لک شدن و کثیف شدن کاغذ را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است فضایی اختصاصی را برای نگهداری این رول‌ها در نظر بگیرید.
رول‌های کاغذی حرارتی نباید در معرض چسب، حلال‌های آلی، الکل، آب و روغن باشند. درصورت آغشته شدن کاغذ با هر یک از این مواد یاد شده، قابل استفاده نخواهد بود.

کلام آخر…

اگر قصد خرید رول حرارتی را دارید، آشنایی با مزایا و معایب آن، از واجبات است! این رول‌ها، برای کارتخوان‌هاو دیگر سیستم‌هایی که فیش و قبض صادر می‌کنند، ایده‌آل و کاربردی است. این رول‌ها در پرینترهای حرارتی استفاده می‌شوند. پرینترهای حرارتی از جمله خروجی‌های ایده‌آل برای کسب و کارها به شمار می‌آید.
یک رول حرارتی باکیفیت، در رضایت شما از کار و یک تجربه‌ی خوب، نقش مؤثری دارد. برای تهیه‌ی انواع رول‌های حرارتی، از رول‌های حرارتی رنگی گرفته تا رول‌های معمولی، رول‌های حرارتی هانسل کره و …؛ با قیمت مناسب و کیفیت بالا، می‌توانید از وب‌سایت نگاره که نمایندگی رول حرارتی است اقدام نمایید. در نگاره رول حرارتی با ابعاد مختلف، به صورت تک و عمده به فروش می‌رسد. رضایت مشتریان، حاکی از آن است که محصولات این مجموعه همان‌ چیزی است که نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *